Iedereen wil goedlopende en doeltreffende social media kanalen. Het opzetten van een strategie kan daar heel goed bij helpen. Om een zetje in de goede richting te geven heeft Duocore vijf tips die ingezet kunnen worden voor een effectieve social media strategie.
Een belangrijk punt in een social media strategie is het weten wie jouw berichten moet ontvangen. Ga na wie jouw klanten zijn en wat zij leuk vinden. Aan de hand daarvan kunnen er één of meerdere doelgroep worden gekozen.
Een hele nieuwe doelgroep aanspreken kan uiteraard ook! Probeer dan zo duidelijk mogelijk te omschrijven voor wie er content gemaakt gaat worden en ga na wat deze doelgroep graag via social media wil ontvangen. Schijf dit alles zo duidelijk mogelijk op zodat het voor de volgende stappen makkelijker is.
Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Linkedin en ga zo maar door. Er zijn een heleboel kanalen die gekozen kunnen worden, maar de juiste kiezen is soms lastig. Deze keuze is wel cruciaal aangezien het erg belangrijk is dat een groot gedeelte van de doelgroep wordt aangesproken.
Denk eraan: de doelgroep bepaald ook mede het kanaal. Wil je een oudere doelgroep (50+) aanspreken? Kijk dan naar Facebook en Linkedin. Zijn jongeren jouw doelgroep? Dan is Instagram weer een goede optie. Maar kijk ook naar je doel, wil je mensen overhalen om iets te kopen of wil je ze verbonden laten voelen met het merk?
Het inzetten van een contentkalender vergemakkelijkt het gebruik van social media. Zet in de contentkalender neer voor welk kanaal het is, wat het is, de datum, het doel en ook of de post gesponsord is. Dit hoeft allemaal niet groot of uitgebreid maar het maakt het wel overzichtelijk en duidelijk zodat alle medewerkers het bestand kunnen gebruiken. Er kunnen uiteraard meerdere onderwerpen nog worden toegevoegd op basis van behoefte.
Een social media pagina die niks of weinig post is niet vaak populair. Al helemaal niet als het merk niet bekend is. Groeien op social media heeft namelijk ook te maken met het consistent posten van content. Probeer afwisselend te posten, dus niet elke keer hetzelfde. Vaak willen mensen rond de drie á vier posts per week zien. Dit ligt ook aan het type product of dienst wat er verkocht wordt. Stem dit dus af op basis van de ingeschatte behoefte van de doelgroep.
Niemand wil op een social media kanaal van een bedrijf alleen maar lange teksten en saaie foto’s of afbeeldingen zien. Probeer woordgrappen of grappige plaatjes te gebruiken.
Natuurlijk kan er af en toe ook serieuze content tussendoor met daarin belangrijke informatie maar probeer ook die informatie zo kort en krachtig over te brengen. De doelgroep en het kanaal heeft ook invloed hierop. Op LinkedIn staat vaak serieuzere informatie dan op Instagram, welke meer wordt gebruik voor inspirerende foto’s en quotes.
Met deze vijf tips wordt het gebruik van social media nog net wat makkelijker. Nog niet helemaal klaar ervoor om het zelf te doen? Voor content creatie en social media strategie kan er contact opgenomen worden met Duocore. Klik hier voor de contactgegevens.