• Meer dan 80 jaar service
  • Altijd persoonlijk contact
  • Flexibel en meedenkend

Hoe verlopen de webdesign trajecten bij Duocore?




30 april 2018

Een website realiseren is meer dan alleen een gesprek met de opdrachtgever, ontwerpen, programmeren en hup! de lucht in. De paginastructuur, tekst, foto’s, doelgroep onderzoek en communicatie met de opdrachtgever en zijn doelgroep spelen een even grote rol, al dan niet een grotere rol. Het cliché gezegde: “meedenken met de opdrachtgever” is de basis van een goede fundering van de website, hiervoor zijn vaak meerdere meetings nodig, deze hoeven niet lang te duren en kunnen kort achter elkaar geplant worden.

Strategiefase

Tijdens de eerste meeting(s) nemen we de huidige situatie door en brengen deze duidelijk in kaart. Daarna kunnen we bepalen of we voortborduren op de positieve eigenschappen van de huidige situatie door bijvoorbeeld bepaalde elementen, foto’s en teksten opnieuw gebruiken, of dat we ervoor kiezen opnieuw te beginnen. Dit doen we graag face-to-face, om de reactie van de opdrachtgever te peilen van de door ons voorgestelde ideeën.

 

Analysefase

Op basis van de eisen en wensen welke voortkomen uit de meetings maken wij een offerte. De opdrachtgever heeft dan een termijn bedenktijd, kan nog met voorstellen/ideeën komen, waarna de offerte kan worden aangepast en geaccepteerd.


Ontwerpfase

Het kan ook voorkomen dat de opdrachtgever een beter beeld wil hebben bij hoe de nieuwe website eruit komt te zien, voordat ze de offerte accepteren. We maken graag een voorbeeld, maar dat kan afwijken van het uiteindelijke resultaat. Onder een voorbeeld verstaan wij een wireframe, dit is een kaal stramien waarbij voorbeeldfoto's en teksten worden gebruikt om een totale lay-out van de website te kunnen laten zien.

 

De offerte is geaccepteerd, nu kunnen we echt beginnen aan de ontwerpfase. Afhankelijk van de grootte van de website en de wensen van de opdrachtgever bespreken we een streefdatum (deadline) voor deze fase. Binnen deze deadline wordt rekening gehouden met correctierondes. Zijn er aanpassingen nodig? Dan hebben we 2 rondes om dit te corrigeren (tenzij anders is afgesproken), vanaf de 3e ronde valt dit buiten de offerte en zullen we een keuze moeten maken uit: 1. opnieuw beginnen met de ontwerpfase, of 2: de opdrachtgever en wij spreken een prijs af voor een derde correctieronde.

 

Ontwikkelfase

Zodra het ontwerp is goedgekeurd kunnen we beginnen met de realisatie. Hierbij bespreken we opnieuw een streefdatum of verschuiven zo nodig een eerder besproken streefdatum.

 

CMS

We ontwikkelen de website met de meest geschikte tools, zorgen ervoor dat de website standaard goed responsive werkt en dat het CMS gebruiksvriendelijk blijft. De term “CMS” wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd, een CMS is een tool om het makkelijker te maken voor de opdrachtgever om de website up-to-date te houden, niet om het aan te passen. Kleuren, lettertypen en bepaalde beeldelementen staan vast, zoals ook in het ontwerp is aangegeven. CMS staat dan ook voor “Content Management System” waarbij “Content” verwijst naar de inhoud van de website.

 

Geen CMS

Er kan ook gekozen worden voor een website zonder CMS, dit drukt de kosten niet tot nauwelijks, omdat een CMS er ook voor zorgt dat bepaalde data juist sneller toegankelijk is voor webdesigners en webdevelopers. Wanneer we ervoor kiezen om geen CMS te gebruiken heeft dit veel baat bij relatief kleine websites.

 

Webdevelopment

Afhankelijk van de eisen en wensen weten we of alle webdevelopment in-huis of extern wordt geprogrammeerd. Dit komt ten goede van het eindresultaat, wat de opdrachtgever tevreden houdt. Bij eventuele aanpassingen, updates en bugs schakelen we de beste mensen zowel intern als extern in om aan de beste prijs/kwaliteit verhouding te blijven voldoen.

 

Lanceerfase

Programmeren, testen en live! Dit kan alleen in de meest ideale gevallen. We streven er naar de website 100% bug-vrij op te leveren. Daarom ziet het er eerder zo uit: programmeren, testen, programmeren, testen, opdrachtgever laten testen, programmeren, testen, opdrachtgever laten testen, live! We houden de opdrachtgever dan ook graag op de hoogte van het proces zodat de opdrachtgever ook van te voren weet of de streefdatum realistisch is en blijft.

 

Een laatste meeting is wat ons betreft noodzakelijk voordat de website live gaat. We kunnen de website zelf hosten, of naar wens van de opdrachtgever ergens anders onderbrengen.

 

Optimalisatiefase

De grootste proefronde is toch altijd na lancering, waarbij de doelgroep van de opdrachtgever er actief mee aan de slag gaat. Deze feedback kan via de opdrachtgever gaan, maar kan ook via ons verlopen. Alle feedback wordt verzameld en geanalyseerd. Daarna is het aan de opdrachtgever om er wat mee te doen of ervoor te kiezen opnieuw een meeting op te zetten waarbij de resultaten worden besproken.

 

Contact opnemen met DUOCORE voor een spetterende website? Klink dan hier.